Repte R3 - Experiències per inspirar-se!

Una anàlisi basada en les dues experiències indicades en el marc de competències digitals (Digicom 2.2.)

Tal com ens apunta el Digicom 2.2. (Vuorikari i Kluzer, 2022) les competències establertes serien: l'habilitat en tecnologies, el tractament de la informació, competència, comunicació digital, capacitat per la creació de contingut digital i la resolució de problemes com a habilitat de resoldre'ls de manera efectiva amb les eines digitals. (p.13)

L'experiència escollida en el projecte de Sampedro (2018) és "l'alfabetització digital crítica, una invitació a reflexionar"  I com a projecte virtual  és "la formació en línia de Mas Carandell en l'Ajuntament de Reus". (2023)

Si fem una anàlisi segons els continguts llegits, podem dir que l'experiència d'acord amb l'alfabetització digital, és molt més homogeni perquè es basa més en la inclusió particular de cadascuna de les persones que puguin accedir-hi a les eines digitals, la reflexió que es porta a terme ens defineix la tecnologia com a "mitjà no com a finalitat" (Bebea, 2018:32) és a dir, en un sentit humanista per veure a les persones darrere del maquinari, si tan important és tenir-ne aquestes competències abans esmentades, també és molt important escoltar a les persones en sentit individual perquè s'incloguin en sentit comunitari.

D'altra banda, la formació en línia de Mas Carandell (2023) en aquest cas, aquestes formacions són basades en els interessos particulars dels individus per formar-se i perfeccionar-se professionalment.

En els contextos d'exclusió digital de Collado (2021) ens apunta com el col·lectiu d'adults majors de cinquanta-cinc anys hi són en aquest context d'exclusió, ja que han quedat endarrerit digitalment, per tant, aquesta formació va dirigida aquest col·lectiu que com ens diu Martínez i Forés (2014) l'accessibilitat en la formació en línia ens permet una comunicació digital comunitària, "el sentit col·laboratiu" com ara, l'ús del Drive i/o Google (docs) per poder compartir els treballs fets de forma grupal. (p. 90) ampliant així, les competències abans esmentades i, per tant, incloure'ls en la comunitat digital.

La tecnologia en els processos comunitaris i participatius i el desenvolupament de les competències digitals dels participants.

La tecnologia juga un paper rellevant quant a la contribució dels processos comunitaris i participatius, cal exemplificar-ho en el projecte de Digicom 2.2. (Vuorikari i Kluzer, 2022) en la dimensió 4, ens aporta com s'amplia el compromís comunitari en la participació de tecnologies digitals en accions conjuntes entre comunitats conscienciant-nos ser un gran potencial per afrontar l'exclusió com ara, les aplicacions mòbils i les plataformes de participació en línia que fomenten aquesta participació comunitària, proporcionant-los un espai per compartir idees, participació en enquestes (...) (p. 48) o bé com s'ha esmentat anteriorment ens permet tenir eines de col·laboració, com ara, documents compartits i taules de debat virtuals. (Martínez i Forés, 2014:90)

Una altra contribució de la tecnologia envers la participació comunitària serien les xarxes socials per poder connectar-se amb els seus membres i facilitar la difusió d'opinions i informació que permeten crear grups i col·laborar.

Per tant, la tecnologia contribueix de manera efectiva per augmentar aquesta participació i fomentar i/o millorar les competències digitals dels participants, tot i això, tal com hem esmentat en l'article anterior de Bebea (2018) és important la part humanista adaptant les necessitats i característiques de les persones participants, seleccionant les eines digitals perquè els hi sigui el més efectiu possible, incloent-hi-els en la comunitat digital. (p.32)

Formació virtual de Mas Carandell ampliant competències o creant bretxes digitals?

Les plataformes virtuals ofereixen una gran varietat d'aprenentatge tecnològic, però també poden presentar barreres perquè es requereix certes habilitats i/o competències.

Tenint en compte això, l'espai de formació virtual de Mas Carandell (2023) ofereix un ventall de cursos de perfeccionament professional a través de la plataforma Moodle amb un tutor personalitzat i atenent de manera individual a l'estudiant.

Collado (2021) ens exposa com existeixen bretxes digitals i per ens desigualtat en col·lectius majors de cinquanta-cinc anys persones que encara treballen, però no tenen molta formació digital, per tant, amb aquests serien una aproximació al món digital i coneixença d'aquest entorn, fomentant la col·laboració digital en grup de treballs virtuals que com ens apunta Martínez i Forés (2020) "una possibilitat de compartir i crear conjuntament". (p. 91)

D'altra banda, en els col·lectius professionals o aturats en edat laboral és un avantatge perquè amplien les competències i habilitats digitals, així com, se'ls fomenta la col·laboració digital en grups de treball virtuals. Aquest lloc és un centre d'avaluació d'ACTIC, per tant, ofereixen orientació per poder obtenir aquesta certificació de competències digitals.

Ara bé, quant a les barreres Collado (2021) ens enumera uns col·lectius subjectes a desigualtat digital com ara, ètnia gitana per la mancança d'alfabetisme funcional i per ens el digital, immigrants per problemes amb l'idioma i desconeixement de l'entorn (administratiu) del país acollidor i, persones del món rural, per la dificultat de l'accessibilitat en aquests entorns. (Collado, 2021)

En conclusió, les plataformes virtuals fomenten la participació comunitària, però en persones que no tenen certes competències específiques els hi poden crear una bretxa, és a dir, seran una barrera, per tant, seria rellevant oferir formació i suport com a funció de la persona dinamitzadora social digital formar-los en un "espai tecnològic" (Oliveras, 2018:00:00:12) com ara, casals de barri o l'espai esmentat Mascarandell de caràcter municipal perquè estiguin a l'abast de tota la ciutadania per tal d'accedir-hi i, així, desenvolupin habilitats o competències en les TIC necessàries per participar i siguin incloses en la societat digital actual. (Collado, 2021)

Esdevenir agents d'innovació social digital en "espais tecnologics

Des de la Generalitat de Catalunya aposten perquè els telecentres esdevinguin agents d'innovació social digital en zones rurals per promoure el teletreball i l'autoocupació, així com, en barris vulnerables amb tallers sobre innovació i TIC davant la necessitat d'abordar aquesta escletxa digital. (Colectic, 2018)

Tota la informació està inclosa en la bibliografia (Repte-3)
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar