Repte 1 - Tens un PLE?
En aquest PLE (Yolanda) es veu com des de la generació i organització de continguts és habitual fer ús d'eines sobretot per la funció educativa en la UOC, treballs en equip (...)
El navegador habitual del qual es fa ús és el Google Crhome, amb el Google sites es va dur a terme el projecte Arrelem
Des de la gestió de la informació per accedir-hi a aquesta es fa ús de totes les plataformes com ara, YouTube que a banda de fer ús per conferències i subscripcions, es va fer servir per presentar el nostre projecte Arrelem Twitter i blogs dels quals he fet ús pel contingut pedagògic a més de crear el meu bloc professional el qual adjunto al meu currículum professional.
Seguim en la meva professió com treballo amb joves per la seva inclusió també és dur a terme un projecte dirigit a l'adolescència i la identitat de gènere des de la perspectiva de gènere.
En aquest PLE (Diego) es veu com des de la generació i organització de continguts és més habitual per dur a terme recerques d'informació les plataformes com ara, Google, YouTube, Facebook, Instagram. (perquè en Diego és molt actiu en les xarxes socials).
D'altra banda, com la seva professió des de molt temps ha estat en feines de producció no ha fet servir les eines digitals, d'altra manera sinó per fer escolta dels pòdcasts pel seu interès social, polític i d'esports, així com, Spotify per l'escolta musical del moment.
Com a comunicació asíncrona fa ús del correu electrònic i com a síncrona del WhatsApp.
Ara per ara, comença la seva experiència digital duu a terme un curs semipresencial on estudia les eines de l'office, com ara, el full de càlcul i doc. Així com, familiaritzar-se amb les plataformes d'intranet per efectuar els lliuraments d'arxius i, també el Drive.
Que podem dir dels nostres PLE's?
Reflexionem ... i mirem les diferències...
Importància de tenir un PLE en la societat digital actual.
La utilitat de tenir un PLE és rellevant per definir quina és la nostra capacitació digital, ens defineix la nostra competència digital i com fem ús de la tecnologia, tal com ens diu Ortoll (2022) l'exclusió digital vinculada a la manca d'accés de les TIC's sigui perquè no es pot accedir-hi o bé per manca d'interès que fomenta l'exclusió social creant una desigualtat i/o la bretxa digital.
L'alfabetització digital és molt important i ens fa evolucionar tal com evoluciona la societat digital.
Potencialitats i riscos sobre alguna eina d'intel·ligència artificial com a exemple ChatGTP.
En la societat digital existeixen noves eines que habitualment fan ús qualsevol ciutadà que tingui mòbil per exemple, en el meu cas, el desbloqueig facial no deixa de ser una eina de la intel·ligència artificial, l'avantatge no haver de memoritzar una contrasenya numèrica o bé un patró; ara bé, els desavantatges de fer ús d'aquesta eina és la vulnerabilitat de les dades personals que esdevé en fraus o delictes.
Per tant, s'ha de fer servir amb precaució perquè aquestes tècniques són noves i si bé proporciona eines amb beneficis també pot esdevenir en una línia divisòria que fomenti la discriminació i més desigualtat social. (Gibert, 2023:5)
Tal com ens defineix Fernández (2023) l'eina ChatGPT d'intel·ligència artificial, té moltes funcions que proporcionen aquests beneficis, amb la capacitat de mantenir una conversa i respondre de manera natural i fer tasques i donar-nos informació com ara, fer una redacció (...)
Ara bé, tot això comporta riscos, en l'article de Natera (2023) ens ressalta que aquests sistemes poden reproduir desigualtat, gestió irresponsable de les
nostres dades, així com, la falta de transparència com ara la desinformació, la divulgació de notícies falses, la fomentació al plagi i la vulnerabilitat dels drets de propietat intel·lectual.
Valoració en la personalització dels serveis digitals i, com afecta el nostre Entorn Personal d'Aprenentatge (PLE).
La personalització en les nostres recerques d'informació.
Tal com hem esmentat, Adell (2010) ens defineix l'Entorn Personal d'aprenentatge com el conjunt d'eines i connexions que fem ús de manera habitual per aprendre; ara bé, com ens afecta la personalització en aquest aprenentatge?
Com diu Pariser (2011) hem de tenir en compte que en totes les recerques d'informació existeixen algoritmes que personalitzen el que fem i com ens comportem, és a dir, per exemple, si fem una recerca d'un restaurant de menjar vega, l'algoritme ens mostrarà tots els restaurants amb aquesta temàtica (...)
Continua amb la crítica de l'ús que fem de les nostres recerques per només donar-nos informació del que busquem, siguin restaurants o bé notícies. Advoca per una responsabilitat cívica per poder veure tota la informació, és a dir, que ens presentin noves idees, diferents perspectives i que no ens aïllin en una Xarxa Unipersonal. (00:07:30)
En els dos articles de Sampedro (2018) ens critica aquesta "bombolla de filtres", que fomenta la individualització, substitueixen a les persones i, a les relacions personals. El mite digital es resumeix en persones amb moltes amistats a Facebook, molts "Reels" en Instagram, molts consells en Tiktok, però és irreal perquè, potencien les persones individualistes sense cap relació personal i manipulables, creant aquesta línia divisòria entre les que usen xarxes socials i les que no, fomentant una discriminació amb les persones que no creuen rellevant tenir xarxes socials perquè creuen més en les relacions socials personals.
Per tant, a la pregunta si ens afecta en el nostre Entorn d'Aprenentatge Personal? La resposta és afirmativa, ens afecta perquè només veiem un cantó de la moneda (...) que com diu Pariser (2011) Internet ens mostra el que pensa que volem veure, però no necessàriament el que hem de veure, o sigui, totes les opinions, de manera global.
Tenim coneixença que la tecnologia és un avenç, però hem de tenir cura de continuar amb les relacions personals, una mirada, una carícia, una conversa, ens fa pertànyer a una comunitat de persones... (00:03:06) I, sobretot, veure la moneda sencera ens motivarà per tenir esperit crític i empatia.
Tota la informació està inclosa en la bibliografia (Repte-1)






